December - Reisverslag uit Makump, Sierra Leone van Harm en Jose - WaarBenJij.nu December - Reisverslag uit Makump, Sierra Leone van Harm en Jose - WaarBenJij.nu

December

Door: Harm en Jose

Blijf op de hoogte en volg Harm en Jose

19 Januari 2014 | Sierra Leone, Makump

Hallo allemaal,

Al weer even geleden dat ons laatste verslag hier is verschenen. Maar om te beginnen iedereen nog een gelukkig en gezond 2014!

Ondanks dat we veel aan het werk zijn hebben we gelukkig ook nog tijd voor andere dingen. Zaterdag 14 december trouwde Bockarie, degene met wie Harm samen het bedrijf lijdt. Hij was jaren geleden al op traditionele wijze getrouwd en zijn oudste kinderen hebben dezelfde leeftijd als ons. Nu was het echter tijd om officieel voor de wet en kerk te trouwen. De dag begon met een kerkdienst om 11 uur bmt (Black man time) zoals ze dat zelf zeggen. Dat houdt in dat het een uur later begint. Wij waren dus netjes om 12 uur in de kerk in Lunsar. Het was een bijzondere en swingende dienst waarbij zelfs een gospel koor niet ontbrak. Na afloop was de receptie in een soort gemeenschapshuis. Nadat iedereen wat had gegeten en gedronken, en vele toespraken verder was het j het bruidspaar te feliciteren.

Om 8 uur 's avonds begon het feest. Wij dachten om half 9 hiervoor netjes op tijd te zijn. Iedereen zat echter al te wachten op ons. Bij feesten geldt bmt dus niet. Weer wat geleerd. Na excuses en uitleg dat het in Nederland gebruikelijk is om tussen 8 en 9 te komen, als er staat dat het om 8 uur begint, kon het feest beginnen. Dat hield in eerst uitgebreid eten, wat wij thuis al hadden gedaan. Alweer wat geleerd. Daarna de openingsdans door het bruidspaar. Niet zoals in Nederland maar lekker swingend en soepeltjes met de heupen zoals ze dat alleen in Afrika kunnen. Daarna was het de bedoeling dat de Nederlandse gasten hun danskwaliteiten lieten zien aldus de DJ. Na van de schrik te zijn bekomen konden we ons natuurlijk niet laten kennen. Dus op een echte Afrikaanse beat hebben we onze kunsten maar vertoond voor de paar honderd aanwezige gasten. Helaas voor jullie, gelukkig voor ons zijn er geen beelden van. Na onze moves mocht iedereen dan eindelijk los. Het feest was een bijzondere en leuke ervaring. Het ging tot laat in de nacht/vroeg in de ochtend door. Wij zijn eerder naar huis gegaan omdat de muggen het op ons hadden voorzien, misschien wel omdat wij niet zo heftig stonden te shake als de rest.

Na een rustige zondag moest er op maandag weer gewoon gewerkt worden. Het gaat nog niet allemaal vanzelf. Een aantal machines geven wat problemen wat het werkt soms behoorlijk vertraagd. Omdat de volgende twee containers (met o.a. onderdelen en de werkplaatsinrichting van Ufkes) al sinds half november in de haven vast staan is het soms behelpen om alles gerepareerd te krijgen.

Ondanks dat er toch nog wel eens wat dingen mis gaan merk je dat het team groeit. Naast dat de huidige mensen beter worden is ook het aantal werknemers gegroeid. Om het evenwicht enigszins te bewaren hebben we sinds 1 dec ook een vrouw in dienst. Mabinty is vrij klein maar staat haar mannetje wel. Zij is verantwoordelijk voor de voorraad van onderdelen, brandstof en gereedschappen op de werklocatie. Daarnaast doet ze de administratie op de werklocatie en zorgt ze dat de lunch wordt verzorgd. Naast Mabinty hebben we nog twee nieuwe voormannen om de dag werkers aan te sturen en een extra tractorchauffeur aangenomen. En dit zullen zeker nog niet de laatste zijn. Gezien de groeiverwachtingen willen we nog wat talentvolle jonge mensen binnen halen zodat we ruim de tijd hebben om ze goed klaar te stomen.

Harm is in december nog ruim een week ziek geweest. Waarschijnlijk Malaria. De medicijnen genomen tegen Malaria waarna het na een paar dagen beter werd, waarop hij dacht weer aan de slag te kunnen. Dit ging echter niet helemaal goed dus na een halve dag weer terug in bed om toch nog wat meer te herstellen. Inmiddels is hij weer helemaal hersteld maar wel een paar kilo’s lichter.

Voor dat we het wisten was het al weer Kerst. Dat het dicht bij kwam was al wel duidelijk want ook hier draaien ze kerstliedjes op de radio. Voor ons begon de kerst met een gezamenlijke lunch met alle werknemers van Sierra Land Development. Iedereen een eigen bord dat zijn ze hier niet gewend. Dus wordt het eten op grote schalen geschept waarvan je dan met 4 tot 6 personen eet. Zo gaat het dagelijks met de lunch op werkdagen dus ook op de dag voor kerst.

Eerste kerstdag hebben we gebarbecued. Weer eens wat anders dan gourmetten of een uitgebreid diner. Lekker op de veranda genietend van de zon en het uitzicht. Tweede kerstdag zijn we naar het strand geweest. Op de weg terug hebben we nog wat van de traditie op tweede kerstdag in Lunsar meegepikt. Het is hier een gebruik dat op tweede kerstdag de duivel wordt verdreven. Dit houdt in dat er een aantal mensen als de ‘duivel’ verkleed gaan. Zij hebben een gek pak aan en een masker op. (zie foto) De rest danst er dan onder het genot van luide en schelle muziek achteraan. Daarbij ontbreekt ook de drank niet dus het heeft wel wat weg van carnaval.

Voor oud en nieuw waren we uitgenodigd door een Nederlands stel op een half uur rijden hier vandaan. Zij hadden met het bedrijf waarvoor ze werken een klein feestje georganiseerd. De eerste ochtend van het nieuwe jaar is niet helemaal geworden wat we er van verwacht hadden. Het idee was om naar het strand te gaan. Om 6 uur werd Jose al wakker van een mier die over haar voorhoofd liep. De lamp aangedaan zagen we dat er wel 40 mieren in onze klamboe zaten. Harm besloot de stofzuiger te halen om ze op te zuigen maar onderweg zag hij dat er niet alleen in de slaapkamer maar door het hele huis mieren zaten! Het leek er op dat de hele kolonie had besloten om in ons huis te komen wonen. Uiteindelijk zijn we bijna 4 uur bezig geweest om alle mieren met de stofzuiger op te ruimen. Ze zaten echt overal terwijl er toen we om 2 uur ’s-Nachts thuis kwamen nog niets te zien was. Niet echt het begin van het jaar wat we verwacht hadden.

Misschien hebben sommige van jullie al gehoord dat wij een tripje na Kenia hebben gemaakt afgelopen week. Aankomende week ook hier een verslagje over.

• 19 Januari 2014 - 14:22

Annemieke:

Wat kunde gullie mooi schrijven, leest echt lekker. jullie zijn al goed ingeburgerd zo te horen. Geniet ervan. Annemieke

• 19 Januari 2014 - 17:11

Mirte:

Wat een gave ervaringen, dat er nog veel mogen komen!

• 19 Januari 2014 - 17:30

Wilhelmien:

Hallo Harm en Jose,
    jullie hebben met dit verhaal weer laten zien dat het verschil van cultuur het zout in de pap van ons leven is. Goed dat jullie ons in dat leven mee laten delen. Besef ik weer hoe goed we het in Nederland hebben. Heel fijne tijd gewenst en groetjes Wilhelmien