Wist-je-datjes - Reisverslag uit Lunsar, Sierra Leone van Harm en Jose - WaarBenJij.nu Wist-je-datjes - Reisverslag uit Lunsar, Sierra Leone van Harm en Jose - WaarBenJij.nu

Wist-je-datjes

Door: Harm en Jose

Blijf op de hoogte en volg Harm en Jose

05 Maart 2014 | Sierra Leone, Lunsar

Wist je dat…

…wij het weer tijd vonden voor nieuwe wist-je-datjes aangezien we hier nog dagelijks nieuwe dingen mee maken.
…Lieke en Jose afgelopen week eindelijk met de nodige (normale Afrikaanse) vertraging gestart zijn met het produceren van zeep.
…we 1 uur moeten rijden voor iets wat op een supermarkt moet lijken. Lees: schandalig dure importproducten in een stenen gebouw met airco. (Sierra Leonse luxe!!)
…we tijdens een van de tripjes na de supermarkt een levende koe in de kofferbak van de auto voor ons zagen! (zie foto)
…we onszelf nog steeds afvragen hoe ze die koe in de kofferbak hebben gekregen, aangezien de koe er waarschijnlijk niet op commando, kwispelend in is gesprongen.
…Harm ondertussen 180 acres land heeft ontwikkeld met de nodige machinale trubbels.
…er intussen dagelijks bijna 100 mensen voor Sierra Land Development werken.
…mensen hier na het maken van zeep rauwe eieren met melk drinken, zodat ze de ingeademde chemische sodalucht kunnen zuiveren in het lichaam?! Wij meer voelen voor goede veiligheidsmaatregelen in plaats van een salmonellabesmetting.
…Harm na het aanrijden van een meisje wat plots overstak gearresteerd werd en zichzelf naar het politiebureau moest rijden. Dit terwijl er een man met een nogal behoorlijk klappertjes pistool op de bijrijders stoel zat.
…toen Harm aankwam op het bureau bij de hoofdagent, deze beste man een halfliter blik bier op zijn bureau had staan.
...we hier nu gelukkig mee kunnen lachen en alles goed is afgelopen.
…Jose haar carnavalsjurk voor volgend jaar al klaar heeft. (zie foto)
…Jose en Lieke elke dag meebidden met de meiden op het Vocational centre.
…de leraar normaal de voorbeden doet.
…hij tegenwoordig ook aan ons vraagt of wij dat ‘even’ willen doen.
…we daarvoor waarschijnlijk nog wel wat les nodig hebben, diezelfde middag kregen we namelijk nog een ‘holy bible’.
…hier geen kalender is met officiële Sierra Leonse feestdagen, dit wordt de dag van te voren aangekondigd op de radio.
…wij en de meiden gewoon ‘tot morgen’ tegen elkaar zeiden maar dat er de volgende dag niemand te bekennen was. Het was dus een feestdag……
…een koud flesje bier hier op het strand nog geen euro kost.
…we met carnaval ook overnacht hebben aan het strand.
…ze hier tot onze verbazing ook nog goede hotel kamers hebben. We hadden dit niet verwacht aangezien het gebouw nog in aanbouw is.
…dat je hier kunt rijden zonder licht, verstand, gordel of rijbewijs. Maar het rijden op slippers is verboden. Dit wisten wij natuurlijk niet dus Harm moest zich even melden in het stro-hutje van de politie.
…Jose en Lieke op dat moment in de auto zaten en er een flinke bermbrand richting de auto kwam.
…ze hier verschillende benamingen hebben voor zwanger zijn. Namelijk; ‘produce a baby’ en ‘deliver a baby’ (produceren en afleveren)
…mensen hier eekhoorn eten en dit een delicatesse is.
…Jose tijdens een potje Catan een auto telkens hoorde starten en afslaan. Toen we gingen kijken zagen we dat de autowasser bezig was met een doe-het-zelf-cursus-autorijden.
…toen we onze kok vertelde dat het in Nederland nu net zo koud is als in de koelkast, hij op eens niet meer zo graag naar Nederland wilde.
…mensen hier ontstoken en open worden behandelen met een papje van modder en gestampte bladeren.
…we afgelopen dinsdag op de vocational aan kwamen en één van de meiden een uil had gevangen en hiermee haar mede studenten de stuipen op het lijf joeg.
…als we naar het strand gaan we worden gecontroleerd bij een checkpoint, hier moeten Lieke en Jose uit de auto moeten om hun paspoort te laten zien aan een agent in een stro-hutje. Er wordt dan alleen gekeken na de foto en land van afkomst waarna er wat over van Persie wordt gezegd. En dat terwijl Harm zonder enige vorm van controle door kan rijden om ons 20 meter verder weer op te pikken.
…vrouwen hier onder de indruk waren omdat Jose en Lieke 4 spijkers in een plankje sloegen.
…de leraar antwoorde met ‘ik heb een jongen en bid nu voor een meisje’ toen wij vroegen of hij kinderen had.
…Harm in Mamadu een nieuwe mountainbike maat heeft gevonden. (zie foto)
…Mamadu de fiets van José erg geweldig vond maar ondanks dat toch wel een paar dagen spierpijn had.
…we de krutjesgatse zittingsavond live hebben kunnen volgen via face time/skype.
…Jose erg blij was dat ze via face time/skype live bij het schminken van de loopgroep van de Bierbubbels kon zijn.
…we nog heel veel wist-je-datjes hebben en er vast nog heel veel gaan komen maar nu toch echt gaan stoppen.
…we na het schrijven van de zin hierboven nog snel 3 wist-je-datjes aan de lijst toegevoegd hebben.

• 06 Maart 2014 - 07:24

Henny:

Hoi Harm en Jose,
    Zo te lezen gaat het supergoed. Het leven daar wordt nooit geen sleur. En jullie kennen bijna alle kneepjes van de cultuur daar. Geniet ervan.
    Groetjes,
    Henny

• 06 Maart 2014 - 10:24

Toos Van Kronenburg:

wist je dat , ik dit weer een super leuk bericht vind,
    ik erg blij ben dat het goed gaat daar,
    ik een geweldige kei gezellige carnaval heb gehad,
    ik nu nog n bietje in t gewone moet komen.
    ik jullie nog n fijne tijd daar toe wens.
    hartelijke groeten tante Toos.

• 06 Maart 2014 - 13:33

Henry Van Drongelen:

Een leuk verslag en heb jullie gemist met de carnaval in taxi ik volg jullie graag met jullie wist u datjes

• 06 Maart 2014 - 17:57

Annelies:

Mooi verhaal weer super dat het goed gaat en doe vooral voorzichtig daar hè
    En Harm de fiets voor ronnie al klaar staan ??

• 23 Mei 2014 - 15:36

Sofie Verstraeten:

Hallo!
    Voor een Belgisch reisprogramma voer ik wat research over Sierra Leone en ik ben vooral op zoek naar iemand die mij een aantal dingen kan vertellen die niet terug te vinden zijn in de toeristische folders; wat maak het land zo speciaal, hoe ver staat het daar met de toeristische omkadering, welke dingen (naast die je in alle folders vindt) moet je zeker gezien hebben, ken je daar interessante mensen, ...
    Is het eventueel mogelijk om eens te bellen of te mailen?
    Vriendelijke groetjes en alvast bedankt, Sofie x (sofie.verstraeten1991@gmail.com)